Denemarken camperkees

Een camperreis door Scandinavië

We hebben voor onze vakantie reis 2022 geen reserveringen gemaakt op campings of camperplaatsen. Alleen de boot van Hirtshals (boven in Denemarken) naar Kristiansand (Noorwegen) Staat vast. We hebben de snelle overtocht geboekt van Fjordline. In circa 2.5 uur sta je aan de overkant. Voor de camper hebben we nog een aantal aanpassingen gedaan. Nog even een nieuwe versnellingsbak vervangen en 2 voor banden, Alle vloeistoffen gevuld en alle verlichting gecheckt. Voor de stroom voorziening een extra zonnepaneel en omvormer naar 220 volt geplaatst. Nu kunnen we voor nood een extra 12v koelbox een dag laten draaien op de accu. Een banden pomp gekocht op accu en wat reserve onderdelen zoals lampjes.

Denemarken

Daar gaan we dan.

We rijden weg op een zondag richting Denemarken. Op zondag rijden er bijna geen vrachtwagens in Duitsland, dat scheelt zeker wat verkeers drukte. De opstoppingen (Stau) vallen wel mee circa een half uurtje vertraging door Duitsland. Onderweg een paar keer stoppen om de hond ff te laten plassen en de benen te strekken. Na een uurtje of 6 rijden komen we aan op de eerste camping in Denemarken. Camping Ballum in het plaatsje aan de kust Bredebro Denemarken. Ballum camping wordt gerund door een Nederlands echtpaar Klaas en Linda de Weerd. Na aankomst mogen we een plekje uitzoeken op da speciaal gemaakte camper plaatsen. In een soort van cirkel plaats je je camper voorruit zodat een ieder nog wat privacy heeft. Stroom aansluiten en we zijn klaar voor de eerste nacht in Denemarken. Sanitair is zeker voldoende en schoon. Met de hond loop je gemakkelijk een rondje en als je wat langer blijft is de omgeving leuk om te verkennen. Wij rijden de volgende ochtend weer verder naar een Viking museum in het plaatsje Ribbe. Het leuke museum is meer een buiten museum waar je een klein stukje van het leven van de Vikingen kan bekijken.

En verder door Denemarken

Na een bezoekje aan het Viking museum rijden we door naar een willekeurige camping. Na een paar uur rijden zien we aan de overkant van een rivier een camping aan het water. In het plaatsje Virksund is de gelijknamige camping Virksund. De camping ligt aan het water, en het water heeft de naam Lovns Bredning. Even aanmelden en we mogen een plekje aan het water uitzoeken. Er staat maar 1 andere camper we houden wat plaatsen er tussen en ploffen neer. Het bekende ritueel van uitpakken en de stroom er op en we gaan al snel verder de omgeving ontdekken. Het water voor onze neus is niet geschikt om in te zwemmen. Na een kleine wandeling ontdekken we een klein natuur gebied Lykkedyb Nordfjends met strand en zwem plekken op eigen risico. De hond vind het ook leuk en kan ff los lopen struinen. De haventjes naast de camping zijn leuk om te zien alle soorten bootjes zijn aanwezig. Ook een sluis die af en toe open gaat is leuk om te zien. De camping heeft een nieuw sanitair met een toegangscode. Zeer moderne wc en douches in 1 ruimte super schoon. Eten en drinken is te bestellen bij een eet tentje wat op de camping is. Ook is de camping aanwezig op Facebook.

De volgende ochtend gaan we op zoek naar een camping op korte afstand van de boot de Fjordline. We komen uit op de camping Tolne. We worden ontvangen door een Nederlandse dame en krijgen een plaats voor de nacht aangeboden. Een bijna leeg veldje maar dat word de rest van de dag gevuld met andere kampeerders. Sanitair is wat ouder maar voldoet zeker. Veel Nederlanders bezoeken deze camping in Denemarken het is goed vol op de rest van de camping. We maken een korte wandeling naar beneden vanaf de camping en belanden ergens in een weiland. Na wat zwerven steken we de weg over en vinden een mooie omgeving met uitgestrekte bossen. Natuurpark Tolne Denemarken is waar de camping midden in ligt. Prima om te wandelen met de hond. Nog even een ijsje gekocht bij de receptie en in de ochtend weer door naar de boot. Op naar Kristaansand in Noorwegen

Door ck13

Eén gedachte over “Rondje Scandinavië deel 1”
  1. […] Als u de afspraken heeft gemaakt met Customcamp en zij begonnen zijn aan de bouw van uw nieuwe camper. Dan kunt u alvast plannen gaan maken om uw eerste camper reis te gaan maken. Meestal kiezen de meeste nieuwe eigenaren van een camper om snel even een weekendje in eigen land te verblijven. Even wennen aan de nieuwe camper en genieten van de vrijheid. En daarna een heerlijke camper trip te maken naar bijvoorbeeld Scandinavië. […]